"רוצים תקן מחמיר מזה שאושר באירופה"

[ad_1]

המירוץ לאישור הפיגומים טרם הגיע לסיומו למרות הבטחות של כל הגופים המטפלים בכך ובראשם משרד העבודה ומכון התקנים, וגם כיום כחודש וחצי לאחר שתקנות הפיגומים המחייבות נכנסו לתוקף אין עדיין בשורה בנושא. בינתיים, בשטח ממשיכים פועלים לצנוח אל מותם ורק במהלך חודש אוגוסט נהרגו 3 פועלים מנפילה מפיגומי זקיפים.

 

 

קראו עוד בכלכליסט:

 

ועדת המשנה לתאונות בענף הבנייה שבראשה עומד ח"כ אוסאמה סעדי כינסה היום (ג') את כל הגורמים העוסקים בנושא כדי להבין כיצד התקדמו הדברים מאז הדיון האחרון, אלא שכרגע מעבר להבטחות מצד כלל הגורמים כי מדובר בישורת האחרונה לא התקבלה בשורה ממשית.

 


פועל בניין שעובד בגובה רב ללא עיגון צילום: שאול גולן

 

תקן הפיגומים נכנס לתוקף ב־27 ביולי והוא מחייב כל קבלן שבונה בניין בן כארבע קומות ומעלה להתקין פיגומים תקניים בלבד, אך כאמור, עד כה לא הוסדרו הבדיקות שאמורות להעניק את אישור התקינות. אלא שהתקן שאושר כשנה וחצי קודם לכן הציב רף גבוה של אישורים שמכון התקנים נדרש להם ובמכון סירבו לאשר פיגומים שלא עברו את כלל הבדיקות והסעיפים שנכללו בתקן החדש. רק בסמוך למועד שבו הפיגומים החדשים כבר היו אמורים להיות מותקנים באתרים התגלתה הבעיה ומשרד העבודה הודיע כי הוא מנסח מסלול נוסף שיאפשר אישור של פיגומים שכבר נמצאים בשימוש במדינות אירופאיות, וזאת ללא צורך בבדיקות המחמירות של המכון.

 

אלא שגם בדיון הנוכחי הסתבר כי מכון התקנים טרם השלים את הבדיקות עבור שני יצרני הפיגומים הגדולים בישראל ועבור יבואן נוסף, וגם משרד העבודה לא הציג את המתווה שעבד עליו. ח"כ סעדי אמר בדיון, כי "הלוואי שהיום היינו מגיעים ומבשרים לנו שאישרו את זה. ישבנו כאן עם מכון התקנים והם אמרו שמתוך כל הסעיפים אין חברה שממלאת הכל ולכן הם לא יכולים לאשר מצידם. הם מוכנים ללכת על ההצעה שאם משרד העבודה יכול לאשר את הסעיפים אז אין מבחינתם שום בעיה. אנחנו לא רוצים לעקוף את מכון התקנים והם ישלחו נציג שלהם לתוך ועדת המומחים".

 

חזי שוורצמן ראש מנהל הבטיחות במשרד העבודה אמר בדיון, "הפעימה השניה של התקנה לא מתקיימת בשטח, אין לנו פיגומים בתקן ישראלי/אירופאי. הצענו למצוא אישור של פיגום שלא במסגרת מכון התקנים אלא לפי המכון האירופאי. אנחנו לא רוצים לבטל את הערוץ של מכון התקנים, זה יהיה עוד ערוץ מקביל. השר אישר את המתווה שאישרנו ובעוד מספר שבועות יפורסם הנוהל החדש שיכלול את ההתאמה לתקן האירופאי, במקביל תתבצע עבודה מול משרד המשפטים. כך שבעוד מספר שבועות תהיה תקנה חדשה".

 

ח"כ אוסמה התייחס לכך ואמר, "אם השר אישר אני מבקש ממכם לחזור ולדבר עם השר ולהוציא את זה מיד אחרי ראש השנה ולתת שבועיים לנושא, אי אפשר למשוך את זה".

 


ד"ר בנימין ברוש, ראש אגף הבניין במכון התקנים אמר, "אנחנו צריכים למפות את ההרוגים מהגובה, כמה מהם היו בגלל אי יציבות של פיגומים? מעט מאד. בוא ניקח את המעקות ואת הדברים שמונעים נפילה מגובה וניישם אותם. אי אפשר להביא פתק מגיסתו של היבואן שאומרת שהפיגום עמד בבדיקה. גם אחרי שנאשר את הדגמים ונאשר אב טיפוס נוכל לומר שמי שעמד בכך מאושר, אבל כולנו גם נמצאים באתרים ויודעים שיש חברות ויבואנים שלא יקפידו ומוצרים שיתערבבו ואת זה צריך לשמור ולוודא שלא יקרה. יש כרגע שני יצרנים שנפגשו איתנו יותר מפעם אחת. אנחנו מקווים שזה יאושר בקרוב, הם מעריכים את העבודה שלנו ורוצים להביא פיגומים טובים. אופציה נוספת היא יבואן מגרמניה שיביא מוצר שעונה על כל התנאים. אנחנו לא המכשול כאן, המכשול זה התקנות של משרד העבודה והרווחה שאומרות שלא מספיק לנו מה שמאושר באירופה ורוצים תקן מחמיר יותר".

 

הדס תגרי מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, אמרה במהלך הדיון, "בדיון הקודם הוצג מסלול עוקף מכון התקנים. כלומר שתקן מאושר שלא במסגרת מכון התקנים, זה מסלול לא רגיל, זה נשמע בעייתי, אבל עבר חודש ולא הוצג שום מכתב שמציג את המתווה הזה. עכשיו אתם אומרים שרק בעוד חודש תפרסמו את המתווה. אנחנו צריכים לסמוך על כך שמשהו באמת קורה וזה מטריד, אנחנו רואים מסלול מתמשך. הייתי רוצה לשמוע ממכון התקנים מה הם אומרים כי אני שומעת שכן עומדים לאשר יצרנים ויבואנים. נפילות מגובה זה גורם מספר אחת אבל רוב הנפילות מגובה הם לאו דווקא מהפיגומים כך שצריך להשקיע גם באפיקים אחרים ולא רק בפיגומי הזקיפים, שם הבעיות הם בעיקר במעקות. אולי צריך לחשוב על פתרון ביניים שיפעל רק בנושא הזה".

[ad_2]
קישור לכתבת המקור

אולי יעניין אותך...

אושרה תוכנית קבוצת ביג לבניית 5 מגדלי תעסוקה במקום מפעל קניאל בפ"ת

[ad_1] הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, בראשות שירה ברנד, החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *