כך קרסו עסקי הנדל"ן של כדורסלן העבר אמיר מוכתרי

[ad_1]

ביולי האחרון הוציא בית משפט השלום בתל אביב צו פתיחת הליכים נגד יזם הנדל"ן אמיר מוכתרי, כדורסלן מצליח בעבר ופעיל בשוק הנדל"ן בשנים האחרונות. הצו התקבל לבקשת חמישה תובעים שהגישו את הבקשה בחודש מרץ. לטענתם מוכתרי לווה מהם מיליוני שקלים שאותם לא החזיר עד היום, ואף דאג להעביר את נכסיו לאשתו על מנת להתחמק מהחזר חובותיו.

 


בבקשה הם מגוללים מה שהוא לטענתם דפוס פעולה מצד מוכתרי שנהג ללוות סכומי כסף גדולים כדי להשקיע בפרויקטי נדל"ן, תוך הבטחה להחזר ההלוואה וקבלת רווחים מהפרויקטים. במקביל הגישו התובעים בקשה למתן צו איסור דיספוזיציה (כל פעולה) בנכסים השונים של מוכתרי שחלקם, לטענתם, כבר הוברחו לרעייתו ולצדדים נוספים.  

אמיר מוכתרי. "חגגו יום נישואין אחרי הגירושין", טען הנאמן

 


 

"לאחר שפרש מקריירת המשחק שלו החל המשיב לעסוק בתחום הנדל"ן", נכתב בבקשה לצו פתיחת הליכים שהוגשה באמצעות עוה"ד דוד בסידן ועדי כהן. "המשיב ניצל את העובדה כי הוא ידוען ומצוי בקשרים עסקיים וחבריים עם ידוענים אחרים כגון מאמן נבחרת ישראל בכדורסל עודד קטש, כדי לקשור קשרים ולפתות גורמים שונים להאמין בו ולהשקיע בו ובעסקיו את מיטב כספם.

 


"בנוסף לכך, המשיב מציג עצמו כאיש עסקים חובקי עולם, שבבעלותו בתי דירות בברלין וברומניה, וכאיל נדל"ן המעורב במספר רב של פרויקטים בנדל"ן ברחבי הארץ. המשיב מרבה לטוס לחו"ל, עושה שימוש ברכבי פאר ששוויים רב, מתגורר בדירת יוקרה בתל אביב, שאף היתה רשומה בבעלותו עד לאחרונה. כל זאת כדי ליצור את הרושם כי מדובר באדם אמיד מאוד. כדי להסיר כל צל חשש מהמבקשים, המשיב מסר שיקים אישיים שלו שאמורים להיות בטוחה ראויה להשבת סכומי ההלוואה".

 

בבקשה מתארים התובעים כיצד פנה אליהם מוכתרי בשנים 2018-2017 בבקשה להלוואות של מאות אלפי שקלים, לעיתים בכמה פעימות, שהסתכמו בלמעלה מ־3 מיליון שקל. בהסכמים התחייב מוכתרי למועד החזרת הלוואה, בתמורה ל־10%-5% מרווחי פרויקטים של תמ"א 38 בשדרות יעקב 64 בראשון לציון, וברחוב המכבי 8 ברעננה, וכבטוחה מסר להם שיקים אישיים שלו. בחלק מההסכמים צוין כי אם לא תחל בנייה עד מועד מסוים, ניתן יהיה לבטל את הסכם ההלוואה.

 

עד היום טוענים התובעים, לא השיב להם מוכתרי את ההלוואות. "המשיב דאג להציג בפנים מצגים שהתבררו בדיעבד כמטעים", טענו התובעים בבקשה. "הפרויקטים הרווחיים לכאורה הם פרויקטים שלא החלה בנייתם למרות חלוף הזמן… בסמוך למועד פירעון השיקים האישיים שמסר מוכתרי כבטוחה להוא דאג להעביר את רכושו לרעייתו ללא תמורה ולבצע שינויים נוספים ברכושו, כדי שביום הדין יוכלו המבקשים לחפש אחר הרוח".


מוכתרי לא הגיב לבקשה, ובית המשפט הוציא צו פתיחת הליכים ומינה את עו"ד יקיר ניידיק לנאמן ליישום הליכי חדלות הפירעון של מוכתרי. "די בעובדות האמורות כדי ללמד כי היחיד נקלע למצב של חדלות פירעון", ציין השופט אילן בהחלטה, "נוכח חובות שאין מחלוקת על קיומם, ונוכח החשש שהיחיד פועל להבריח נכסים מנושיו".

 


דירת היוקרה של אמיר מוכתרי בתל ברוך צפון. הבעלות הועברה על שם גרושתו צילום: עמית שעל

 

בנוסף, קיבל בית המשפט את הבקשה להוצאת צווי מניעה לאיסור דיספוזיציה בנכסים שונים שחלקם בבעלות מוכתרי ובחלקם יש לו זכויות, מפאת חשש שיעבירם מבעלותו במטרה לחמוק מתשלום חובותיו. מי שהתנגדו להוצאת הצווים והגישו במאי 2020 בקשה לביטולם הן אשתו של מוכתרי ושותפתו לעסקים – קרן מצקין מוכתרי, וחברות בבעלותה. באוגוסט האחרון קיבל השופט אילן חלקית את הבקשה, וביטל חלק מהצווים שניתנו.

 


צווי מניעה לגבי נכסים שבבעלות מלאה של מוכתרי כמו רכבים מסוג מרצדס ומזארטי נותרו על כנם. כך גם לגבי נכסים שהיו בבעלות מוכתרי והועברו לצדדי ג' כמו מחצית מהבעלות בדירה המשותפת לו ולקרן מצקין מוכתרי ברחוב הרבסט קרול 10 בשכונת תל ברוך צפון בתל אביב, שהועברה לקרן, כמו גם מניות בחברות שהועברו ממוכתרי לקרן. לגבי נכסים שמוכתרי הוא בעל עניין בהם כמו מניות בחברות המעורבות בפרויקטי נדל"ן בגבעתיים ובירושלים, נקבע כי ככל שהזיקה של מוכתרי לנכס גדולה יותר אז הנטל הנדרש ממבקש הצו קטן יותר, ולהיפך. את צווי המניעה לגבי נכסים שאינם בבעלות מוכתרי אלא בבעלות צדדים שלישיים כמו רכב הפורשה הרשום על שם קרן, ביטל בית המשפט.

 

בינתיים מתנהל קרב לגבי צווי המניעה שבוטלו על ידי בית המשפט. על פי הנאמן, בחקירותיו של מוכתרי בפניו הוא ציין כי חובותיו נאמדים ב־40 מיליון שקל.

 

לחדלות הפירעון אליה נקלע מוכתרי יש השלכות על הפרויקטים עצמם. כך למשל פרויקט תמ"א 38 ברחוב מכבי 8 ברעננה, שהחל להתבצע על ידי החברת היזמית "גג אחד" בבעלותו המלאה של מוכתרי, נעצר בעיצומה של הבנייה. חברת המימון ארנו קפיטל, שהעמידה מימון לפרויקט, הגישה במרץ 2020 בקשה למינוי כונס נכסים ועו"ד ישראל שלו מונה בסוף אפריל ככונס ופועל כעת למכירת הפרויקט. במקביל הגישה ארנו קפיטל תביעת חוב כנגד גג אחד ומוכתרי בסך 16 מיליון שקל, שאותם היא מעריכה כיום כבר ב־19 מיליון שקל.

 

בבקשת הנאמן עו"ד יקיר ניידיק להשבת צווי המניעה על נכסיה של קרן, שבינתיים הביאה לעיכוב ביצוע ההחלטה לבטלם, ציין הנאמן כי בית המשפט לא נתן משקל ל"אותות מרמה לכאורה".  

 

 


מוכתרי בימי הכדרוסל צילום: בועז אופנהיים

 

 




 

לגבי היחסים בין מוכתרי לקרן. "קרן והחייב נישאו בשנת 1998 ולהם שני ילדים" ציין הנאמן, "באפריל 2019 העמידה הנושה ארנו קפיטל לפירעון מיידי חוב של 16 מיליון שקל שהחייב היה ערב אישית להשבתו. במאי 2019 חתמו החייב וקרן על הסכם חלוקת רכוש. באופן שאינו שגרתי במקומותינו, ההסכם נחתם במצב בו בני הזוג כלל אינם מתגרשים, ממשיכים לגור יחדיו ולעבוד יחדיו". מוכתרי ורעייתו התגרשו בסוף מרץ 2020, "כאשר לטענתו עזב את הבית חודש לפני כן".

 

בהקשר זה הנאמן מזכיר בקשה נוספת למתן צווי מניעה שהגיש מבקש נוסף שטען כי מוכתרי לווה ממנו 1.7 מיליון שקל. לדברי הנאמן הבקשה כוללת ראיות המעלות תהיות בכל הנוגע להסכם חלוקת הרכוש. לבקשה שהוגשה באמצעות עו"ד רמי קוגן צורפה הודעת ווטסאפ שאותה הציג הנאמן ושלפיה כחודשיים לאחר חתימת ההסכם חגגו מוכתרי וקרן ביולי 2019 יום נישואין 21 שנים בירושלים.

 

בתגובה מסר מוכתרי כי "עד לפני שלוש שנים הדברים הסתדרו. עשיתי עסקאות והיו לי שותפויות עם מכרים שהלוו לי כספים לפרויקטים בביצוע, אבל היו לי שני פרויקטים כושלים שטרפו את הקלפים. אני יכול להאשים במה שקרה רק את עצמי. 15 שנה עבדתי קשה והרווחתי. אני אעשה הכל כדי להגיע להסדר חוב, כדי שאוכל להמשיך לעבוד ולעסוק בנדל"ן ולפתוח דף חדש".

 

לגבי הטענה להעברת נכסים במכוון והתהיות לגבי ההיפרדות מקרן, אומר מוכתרי כי "טבעי שיתקפו את הגירושין, אבל התגרשנו כדת וכדין. יש בינינו הסכם פירוד ממאי 2019 הכולל חלוקת נכסים. רק בית המשפט יקבע מה יקרה".

 


 

מעו"ד שולי גולדבלט המייצג את קרן מצקין נמסר כי בני הזוג החלו בהליך פירוד לפני כשנה וחצי והם גרושים למעלה מחצי שנה, וכי "בהליך חדלות הפירעון של מוכתרי קיבל בית המשפט את טענות מצקין קבע שלא ניתן להקנות לקופת הנושים נכסים שבבעלות חברות וביטל את צווי איסור הדיספוזיציה שהוטלו שלא כדין על רכושה של מצקין.

 

"יוזמי ההליך נגד מצקין הם נושים של מוכתרי שהלוו לו כספים ללא בדיקות ראויות. כעת הם מבקשים לתקן את מחדלם על ידי ניסיון לחייב את מצקין בחובות לא שלה, ותוך העלאת טענות כוזבות. לצערה של מצקין התנהלות הנושים זוכה לתמיכת הנאמן, המבקש את הותרת הצווים בדרך של ערעור על החלטת בית המשפט, כשהוא אדיש לחלוטין לנזקים האדירים הנגרמים לחברות, למצקין ולצדדים שלישיים – רוכשי דירות.

 

"כיום לאור צווי איסור הדיספוזיציה שהוטלו, מצקין מוחזקת כבת ערובה, אף על פי שלא עשתה דבר לנושי מוכתרי, ואף שהיא עלולה להגיע לקריסה כלכלית בעצמה אך ורק בשל טענה של הברחת נכסים שבסופו של יום יתברר כי היא איננה נכונה".

 

[ad_2]
קישור לכתבת המקור

אולי יעניין אותך...

אושרה תוכנית קבוצת ביג לבניית 5 מגדלי תעסוקה במקום מפעל קניאל בפ"ת

[ad_1] הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, בראשות שירה ברנד, החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *