הערכת שווי דירה

הערכת שווי דירה – המדריך המקיף

הערכת שווי דירה היא אחת מהפונקציות השימושיות ביותר שעומדות לרשותו של הרוכש, כאשר באמצעות הערכת השיווי הוא יוכל להבין בצורה מוחשית את כדאיות העסקה. לכל עסקת נדל"ן יש את הכדאיות שלה, ועל מנת שהרוכש יוכל לדעת שהוא מקבל את ההצעה הטובה ביותר – הוא יהיה חייב לקבל פרספקטיבה על סמך המחירים הממוצעים בשוק.

ברוב המקרים לקונים מן השורה אין את הזמן או את היכולת להתמודד עם החישובים הסבוכים הללו, ולכן הם פונים לאנשי מקצוע שיודעים בדיוק כיצד לחשב שווי דירה. אך אם אתם בכל זאת רוצים לנסות לבצע את החישוב בעצמכם, תוכלו לעשות זה על ידי המדריך הבא – שיספק לכם את כל האינפורמציה הדרושה לכם.

חשוב שתזכרו – אתם לא רוכשים דירה מבלי לבצע הערכת שווי דירה. אחרת לא מן הנמנע שתרכשו דירה במחיר מופקע, מחיר שבכלל לא מביא לידי ביטוי את המצב בשוק באותה התקופה. קחו זאת בחשבון כאשר אתם ניגשים לבצע עסקת נדל"ן מכל סוג שהוא.

השיטות היעילות ביותר להערכת שווי דירה

שוק הנדל"ן אף פעם לא צפוי, בטח במדינה שלנו שבה כל דבר קטן עשוי לזעזע את השוק בצורה מאוד משמעותית. אך עדיין הערכת שווי דירה נותן לכם אפשרות לראות כי המחיר שאתם משלמים על הדירה הוא אכן מחיר הגיוני והוגן. יש לא מעט פרמטרים שצריך לקחת אותם בחשבון כאשר מחשבים שווי דירה, כאשר גם ההיצע והביקוש של נכסי הנדל"ן באזור שבו אתם נמצאים משחק תפקיד משמעותי.

לא מעט אנשים רוצים לדעת כמה שווה הדירה שלהם עוד לפני שהם מציעים אותה למכירה, והדרך היעילה ביותר לגלות את שווי הדירה היא על ידי שמאי מקרקעין. מדובר על איש מקצוע שהתפקיד שלו הוא להעריך שווי של נכסים מכל הסוגים, כולל דירות בכל הערים בישראל.

אפשרות נוספת שעומדת לרשותכם כאשר אתם רוצים להבין את שווי הדירה שלכם היא על ידי התייעצות עם אנשי נדל"ן שמכירים את העלויות באזור שבו אתם מתגוררים. אנשי נדל"ן מבצעים מאות עסקאות בכל שנה, כך שהם יודעים בדיוק את העלויות הנורמליות באזור שלכם – והם כמובן יספקו לכם תמונת מצב הכי מדויקת שרק אפשר.

במקרה של מכירת דירה החפזון הוא מהשטן, ולכן חשוב מאוד שכל צעד שאתם עושים יהיה כזה שאתם מאמינים בו. תצטרכו לבצע סקר שוק מקיף על מנת שתוכלו להבין לעומק את המחירים בשוק נכון לזמן שבו אתם נמצאים. כיום ברשת תוכלו למצוא עשרות רבות של לוחות המציעים מכירת דירות, גם שם תוכלו להבין פחות או יותר מהם המחירים בשוק לדירה כמו שלכם. בתור מוכרי הדירה השאיפה שלכם היא למכור את הדירה במהירות, אך עדיין לא להפסיד כסף על הדירה – ותוכלו להשיג זאת רק בעזרת סקר שוק.

על מנת שתוכלו לקבל שווי דירה אפקטיבי תוכלו לבדוק במבחן התוצאה באיזה סכום הדירות הדומות באותו האזור נמכרו. זה המדד האידיאלי ביותר שיסייע לכם להבין את מחירי השוק בדיוק במקום שבו אתם נמצאים, באותו הרחוב או באותה השכונה עם דירות שהם כמה שיותר דומות לדירה שאתם מוכרים או לדירה שאתם קונים – לא משנה ביאזה צד של המשוואה אתם נמצאים.

אילו אלמנטים משפיעים על שווי דירה?

כאשר אתם נדרשים להעריך שווי דירה עליכם לשים לב למספר אלמנטים שיכולים להשפיע על המחיר בצורה משמעותית. כל אלמנט שכזה יכול מצד אחד להגדיל את העלות של הדירה או להקטין אותה, כך שאסור לכם לפספס אף אחד מהם. רק אחרי שתבחנו את כל האלמנטים הללו ותקבלו את התשובות המדויקות ביותר, תוכלו לדעת בדיוק את שווי הדירה – הדירה שאתם מוכרים או הדירה שאתם עומדים לקנות. הכי חשוב שבסוף תהיו שלמים עם הבחירה שלכם, וכמובן שיהיה לכם בשעה טובה!

  • המיקום של הדירה: יש כאלה שנוטים להגיד כי המיקום של הדירה הוא האלמנט המשמעותי ביותר שמשפיע על השווי שלה. באופן כללי ניתן להגיד כי ככל שהדירה נמצאת במקום טוב יותר, כך מן הסתם השווי שלה יעלה בהתאם. הרי בסוף כל אחד שרוכש דירה ירצה לרכוש אותה בסביבה טובה שכיף להתגורר בה, כאשר יש מוסדות לימוד ותחבורה ציבורית בקרב מקום.
  • המצב של הדירה: עוד אלמנט שיכול להשפיע בצורה חסרת תקדים על השווי של הדירה הוא כמובן המצב הפיזי של הדירה. ככל שהדירה תהיה במצב טוב יותר, כך שווי הדירה ישמר בהתאם. אם הדירה מוזנחת אז באופן טבעי השווי של הדירה יירד בהתאם על מנת להתאים אותו למצבה הנוכחי. מהסיבה הזאת לא מעט אנשים שמוכרים את הדירה מעדיפים לשפץ אותה מראש.
  • השטח של הדירה: גם השטח שעליו הדירה מתפרסת הוא אלמנט שאתם לא יכולים להתעלם ממנו בעת הערכת שווי דירה. ככל שהדירה תתפרס על פני שטח גדול יותר כך המחיר שלה צפוי לעלות בהתאם, כך לדוגמא דירת 5 חדרים שמתפרסת על פני 150 מ"ר תעלה יותר מאשר דירת 5 חדרים שמתפרסת על פני 100 מ"ר.
  • המרפסת בדירה: אתם בוודאי יכולים לתאר לעצמכם כי אם לדירה יש מרפסת השווי שלה יעלה בהתאם. דירה ללא מרפסת היא לרוב קטנה יותר, והרבה פחות נוחה לאירוח חברים ובני המשפחה. כך שאם אתם אוהבים לשבת עם בני המשפחה והחברים זה בהחלט פרמטר שאתם צריכים לחשוב עליו. אפילו אם הוא מייקר קצת את העלות של הדירה.
  • החניה: נכון להיום לכל אחד מאיתנו יש יותר מרכב אחד בבית, ולכן אתם צריכים לדאוג שתהיה לכם חניה פרטית שבה תוכלו להחנות את הרכב שלכם. אם יש לנכס חניה פרטית זה בהחלט יכול לעלות את שווי הדירה, יתרה מכך אם מדובר על חניה מקורה אז השווי של הנכס יעלה בהתאם.
  • תחבורה ציבורית: אומנם למרבית האנשים כיום יש רכב בבית, אך לא כולם יכולים לנהוג עליו. לכן אתם צריכים לוודא כי הנכס נמצא בסמוך לתחבורה ציבורית זמינה, גם האלמנט הזה משפיע בצורה כזאת או אחרת על השווי של הנכס. השאיפה שלכם היא שהנכס יהיה כמה שיותר קרוב לתחבורה ציבורית אפקטיבית.
  • מוסדות לימוד: אם יש לכם ילדים בבית, כאלה שעדיין נמצאים במוסדות לימוד – אתם לא יכולים להישאר אדישים לנתון הזה. אתם צריכים לוודא כי הנכס נמצא בסמוך למוסדות לימוד, כאלה שתוכלו לרשום את הילדים שלכם אליהם. לא משנה אם מדובר על גני ילדים או על בתי ספר, הבדיקה הזאת יכולה להיות מאוד משמעותית.
  • נתונים פיננסיים: עוד אלמנטים שיכולים להשפיע לטובה או לרעה על השווי של הנכס הם נתונים פיננסיים – כאלה שככל הנראה אתם לא מבינים בהם. לכן לפני שאתם מבצעים את רכישת הדירה מוטב להתייעץ עם איש מקצוע מהתחום שיוכל לסייע לכם. לעיתים המצב בשוק הפיננסי יעלה את הערך של הדירה או יפחית אותה בהתאם למצב. חשוב מאוד שתהיו מודעים לכל אלמנט שכזה, אלמנט שיכול להשפיע בצורה מאוד גבוהה – אפילו הרבה יותר ממה שאתם מצליחים לדמיין.

הערכת שווי דירה – לסיכום

עליכם להבין כי ללא הערכת שווי דירה אתם לא באמת יכולים להתקדם בעסקת הרכישה. גם אם יצא לכם לרכוש בעבר דירות, אתם עדיין צריכים לבדוק את השווי של הדירה בהתאם למצב הקיים. הבדיקה שתעשו יכולה לשנות את חוקי המשחק ולספק לכם את תמונת המצב האידיאלית ביותר בהתאם לנקודת זמן שבה אתם נמצאים.

הערכת שווי דירה תוכלו לעשות באופן עצמאי על סמך המדריך שקיבלתם מאיתנו. מנגד אם אתם חוששים לבצע החלטות שגויות, תמיד תוכלו לקבל עזרה של אנשי מקצוע אשר מכירים את שוק הנדל"ן על בוריו. רכישת נכסים מניבים היא אפקטיבית כל עוד אתם לוקחים את כל הנושאים בחשבון.

  • לשיחה עם נציג אודות  הערכת שווי דירה - המדריך המקיף

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אולי יעניין אותך...

לחשב מס שבח ומס רכישה

איך לחשב מס שבח ומס רכישה? המדריך המקיף

לחשב מס שבח ומס רכישה אלה בין המכשולים הגדולים ביותר שעומדים בפני אנשי נדל"ן בישראל …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *